روانشناسی زنان.آيا خانم ها حسودند ؟!
نوشته شده توسط : amin

 روانشناسی زنان.آيا خانم ها حسودند ؟!

 

آيا خانم ها حسودند ؟!
آيا خانم ها حسودند ؟!


 






 

اگر تا کنون حس حسادت نسبت به چيزي داشتيد، يا به عبارتي اگر واقعاً يک چنين حسي کرده باشيد، آنوقت دقيقاً متوجه مي‌شويد که منظور من چيست. قلبتان آنقدر تند مي‌زند که گويي مي‌خواهد از سينه تان جدا شود. نفستان در سينه حبس ميشود و ترس تمام وجودتان را فرا مي‌گيرد. حسادت نه تنها مي‌تواند عزت نفس را در وجود شما بکشد، بلکه اجازه نمي دهد بدن شما به صورت نرمال واکنش نشان داده و عملکرد روزانه طبيعي خود را دنبال کند. حسادت مي‌تواند روابط را از هم بپاشاند و خانواده‌ها را نابود کند.
براي بيشتر خانم‌ها حسادت به صورت يک حس هميشگي در مي‌آيد و به مرور زمان تبديل به يک بيماري مزمن مي‌شود. زمانيکه اين حس به آنها حمله مي‌کند، هيچ گونه کنترل و قدرتي بر روي آن ندارند.
سايت اينترنتي اعتماد به نفس براي خانم‌ها تحقيقات متعددي را بر روي 50,000 زن انجام داده که در اين ميان نيمي از آنها با قاطعيت تمام اظهار داشته اند که حس حسادت در آنها وجود دارد. به هر حال اگر يک خانم باشيد به احتمال 50-50 قادر هستيد که اين حس را در وجود خود نابود کنيد.
يکي از موارد جالب در مورد حسادت اين است که مقوله حسادت هر روزه در حال رايج‌تر شدن مي‌باشد، اما حتي اگر مانند بيماري به نظر برسد، بايد توجه داشت که يک بيماري به حساب نمي‌آيد. شما مانند بيماري نمي‌توانيد آنرا از کس ديگري بگيريد و از ديگران به شما سرايت نمي کند. اما چرا در حال حاضر حسادت شايع‌تر از گذشته است؟
خانم‌ها به خصوص در جوامع غربي اخيراً تغييرات و تحولات اجتماعي قابل توجهي را در حال تجربه کردن هستند. خانم‌ها در حال حاضر موقعيت‌هاي زيادي را براي پيشرفت و ترقي در برابر خود دارند که در طول تاريخ بي‌نظير بوده است. در يک کلام مي‌توان گفت که خانم‌ها به طور کلي انتخاب‌هاي بي‌سابقه‌اي را در زندگي پيش روي خود مي‌بينند.
حتي خانم‌هايي که از دنياي جنسي به دور هستند باز هم اين حق را دارند که شريکي رمانتيک مطابق با آنچه خودشان مي‌خواهند انتخاب کنند. آنها مي‌توانند انتخاب کنند که با چه کسي و براي چه مدت زماني ارتباط برقرار کنند. آنها مي‌توانند انتخاب کنند که مادر شوند و يا کار کنند، و حتي مي‌توانند هر دوي اين موارد را در کنار هم داشته باشند؛ اما چرا برخي از خانم‌ها توانايي بزرگداشت چنين موقعيت مناسبي که در پيش رويشان قرار گرفته است را ندارند؟ چرا به جاي اينکه احساس قدرت کنند باز هم برخي از آنها تصور مي‌کنند که ناامن هستند، در دام گرفتار مي‌شوند و مي‌ترسند؟ دليلش اين است که وقتي قدرت انتخاب کردن به ميان مي‌آيد، ميزان انتخاب‌ها زياد مي‌شود و در اين حالت خانم‌ها قدرت انتخاب کردنشان را از دست مي‌دهند.
اين حقيقت ساده مي‌تواند به شما کمک کند تا در دور تسلسل حسادت گرفتار نشويد؛ اما شما بايد اين قدرت را در وجود خود افزايش دهيد. در عين حال بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که تنها با خواندن لغات و کلمات به نتيجه‌ي دلخواه نمي‌رسيد.
در اين ميان شما نياز به شجاعت نيز داريد. خانم‌هايي که نمي توانند خودشان را با مبحث "از دست دادن" تطبيق دهند، معمولاً در رديف انسان‌هاي حسود قرار مي‌گيرند. حسادت زماني در وجود شما ايجاد مي‌شود که خودتان را در موقعيتي ببينيد که در حال از دست دادن چيزي هستيد که برايتان ارزشمند بوده است و يا چيزي را که مال شما بوده از شما بگيرند.
اما زماني که حس حسادت به شما دست مي‌دهد، چه اتفاقي مي‌افتد؟ احساسات شما سبب بروز چه نوع رفتاري در شما مي‌شوند؟ شما ديگر دوست داشتني نخواهيد بود، بيش از اندازه و به صورت غير منطقي متوقع مي‌شويد، توانايي اعتماد کردن به ديگران را از دست مي‌دهيد، و در حقيقت مي‌توان گفت که هر چيزي که مي‌خواهيد باشيد درست در نقطه‌ي عکس آن قرار مي‌گيريد و تبديل به شخصي مي‌شويد که اصلاً دلتان نمي‌خواهد باشيد. رفتارتان تاثير عکسي بر روي اطرافيان مي‌گذارد و زمانيکه کاري را انجام مي‌دهيد تا به نتيجه‌ي خاصي برسيد، دقيقاً به نقطه عکس آن نتيجه مي‌رسيد. حسادت سبب مي‌شود تمام چيزهايي را که قصد داريد از آنها محافظت کنيد، از دست بدهيد.
از سوي ديگر خانم‌هايي که مي‌توانند قبول کنند که هميشه احتمال از دست دادن وجود دارد، مي‌توانند خيلي راحت‌تر بر مشکلات خود غلبه کرده و از توانايي‌ها و داشته‌هاي خود به بهترين نحو استفاده کنند. به جاي اينکه ناراحت اين امر باشند که ممکن است زماني شغل، دوست و يا چيز ديگري را از دست دهند، تمام حواس خود را بر روي اين مطلب متمرکز مي‌کنند که از لحظه‌هايي که در آن شغل هستند و يا از زماني که با آن فرد بخصوص هستند، بيشترين لذت را ببرند. اين نوع نگرش، خانم‌هاي حسود را از خانم‌هاي غير حسود جدا مي‌کند. اين نگرش جالبي است و به راحتي مي‌تواند نظر ديگران را به شما جلب کند.
از اين گذشته زمانيکه ديگران چنين خصيصه‌ي اخلاقي جذابي را در وجود شما کشف کنند، ديگر به راحتي از شما جدا نخواهند شد.

گام بعدي براي خانم‌هاي حسود . . . .
 

بايد بپذيريد که شما هم انسان هستيد و قبول کنيد که نمي‌توانيد کل دنيا را مجاب کنيد که مطابق ميلتان عمل کند. با اين وجود بايد توجه داشته باشيد که:
. حق انتخاب داريد
. مي‌توانيد بر روي ديگران تاثير گذار واقع شويد (اما نه اينکه بخواهيد آنها را کنترل کنيد.)
. اگر هشيارانه انتخاب کنيد و تاثير مثبت بگذاريد، احتمال ايجاد حس اعتماد به نفس، امنيت و ارزش به بالاترن ميزان خود افزايش پيدا مي‌کند.
شما به عنوان يک زن، توانايي‌هايتان خيلي بالاتر از آن چيزي است که فکرش را مي‌کنيد. هر لحظه اين حقيقت را در ذهن خود مرور کنيد و آنرا با خود تکرار نماييد. اگر مي‌خواهيد اين مطلب همواره در ذهنتان باشد مي‌توانيد بر روي يک تکه کاغذ بنوسيد "من از عهده‌ي همه کارها بر مي‌آيم" يا مي‌توانيد آنرا با رژ لب بر روي آينه‌اي که هر روز خودتان را در آن نگاه مي‌کنيد، بنويسيد!
مسئوليت کامل اين حس را به عهده بگيريد. هيچ کس مسبب آن نيست، جز خود شما؛ و اگر قرار است تنها يک نکته از اين مقاله در ذهنتان باقي بماند اين مطلب را به خاطر بسپاريد: اگر اجازه دهيد حسادت بر شما غلبه کند، هميشه چيزي را که در تلاش براي محافظت از آن هستيد، از دست خواهيد داد.
هيچ شکي وجود ندارد – حسادت امري پوچ و بي‌اساس است.




:: موضوعات مرتبط: روانشناسی زنان , ,
:: برچسب‌ها: روانشناسی زنان , آیا خانم ها حسودند , ,
:: بازدید از این مطلب : 1230
|
امتیاز مطلب : 173
|
تعداد امتیازدهندگان : 56
|
مجموع امتیاز : 56
تاریخ انتشار : 25 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: